Pages

Friday, 7 June 2013

Selamat Pengantin Baru Ct & Yusri

Assalamualaikum...


Salam Jumaat yang penuh barokah...semoga hari ini lebih baik dari semalam dan apa jua yang kita lalui semuanya adalah ujian dari Yang Maha Esa buat hamba-hamba-Nya...segalanya adalah kasih dan rahmat dari Allah s.w.t...mudah-mudahan kita sentiasa berada dibawah lindungan dan dipermudahkan segala urusan oleh Nya...aminn..






Salam sayang buat semua jiran-jiran dapur sri dan tak lupa juga buat tetamu-tetamu yang sudi menjengah...terima kasih sri ucapkan...di sini sri nak ucapkan Selamat Pengantin Baru buat pasangan Ct & Yusri yang telah melangsungkan perkahwinan pada 25hb Mei yang lepas...sri juga nak ucapkan terima kasih diatas tempahan yang dibuat...diharap berpuas hati dan minta halal lebih dan kurang ye...:))



Foto From Puan Ct






Puding Roti Kurma ...manisan makan beradab yang ditempah oleh Pn Ct...sebelum nie sri dah pernah letak dalam blog...cuma warnanya ajer yang tak sama...bagi yang tengok gambar dan resepi yang lepas boleh klik dekat link yang sri sertakan sebab untuk kali nie sri akan kurangkan adunannya...bagi yang baru nak mencuba boleh ikut sukatan yang sikit nie dulu...:))









Bahan-bahan:-
-*13 gm agar-agar tali
-*400 ml air
-*300 ml susu segar
-*175 ml susu cair
-*2 keping roti 
-*1/4 + 1/8 cawan gula pasir
-*7 biji kurma - buang biji dan cincang halus
-*pewarna - sri guna warna kuning telur, ungu, maroon dan biru


Cara-cara:-
-Masak agar-agar dengan air hingga semua larut...kemudian tapiskan.
-Satukan susu segar, susu cair, roti dan gula pasir dalam pengisar makanan...kisar hingga halus.
-Kemudian tuang dalam agar-agar tadi dan masukkan buah kurma yang dicincang halus.
-Masak dengan api perlahan selama lebih kurang 10 minit...tutup api dan angkat.
-Bahagikan kepada beberapa bahagian yang kita hendak letak pewarna dan warnakan.
-Caranya...tuangkan lapisan pertama kedalam mould atau loyang yang telah dibasahkan..bekukan sekejap dalam peti ais...kemudian tuang pula lapisan kedua dan seterusnya ulang langkah tadi dan buat hingga habis.

***NOTA..masa kita sejukkan setiap lapisan...pastikan lapisan tidak terlalu keras...ini kerana untuk mengelakkan lapisan terpisah antara satu sama lain...dan masa hendak tuang lapisan berikutnya, pastikan juga senduk atau sudu yang diguanakan berada dekat dengan lapisan yang bawah masa kita nak tuang adunan kerana takut adunan yang bawah pecah dan bercampur.

***NOTA..kalau takut setiap lapisan akan terpisah...boleh guna kaedah nie...sebelum tuang lapisan yang baru keatas lapisan yang dah mengeras...gariskan lapisan yang beku tadi dengan garpu...layangkan garisan pada permukaan atas saja dengan lembut...kemudian baru tuang...InsyaAllah...lapisan tak akan terpisah.

-Sedap dihidang sejuk.






Fruit Tartlet juga salah satu manisan yang di tempah oleh Pn Ct...resepi nie pun sri dah pernah kongsikan untuk teman-teman...nak tengok N3 yang lepas boleh klik dekat link...ataupun boleh bawa tetikus kebawah untuk tengok siaran ulang tayang sebab sri tengah rajin nak c&p dekat sini...hihi...layannnn (^^,)









Tart Shell
Bahan-bahan:-
Bahan A
-*250 gm butter
-*40 gm gula icing - ayak
-*1 sdt esen vanilla

Bahan B
-*1 biji telur

Bahan C
-*420 gm tepung gandum - ayak
-*1 cawan susu tepung

Cara-cara:-
-Putar bahan A hingga sebati dan lembut...kemudian tambahkan bahan B...putar lagi.
-Masukkan sedikit demi sedikit bahan C...boleh terus guna mixer atau uli guna tangan...sri guna tangan jer...bila dah sempurna doh tadi...simpan sekejap dalam peti ais selama 30 minit.
-Setelah itu...keluarkan dari peti ais dan bolehlah mula tekan adunan pastri kedalam acuan tart...sri guna acuan tart bersaiz 5.5cm...bakar tart shell pada suhu 160 c selama 20 minit (guna api atas bawah)...bila dah masak, sejukkan sebelum letak filling.

NOTA...sri guna acuan 5.5'...untuk mendapatkan tart shell yang sama tebal, sama cantik..sri bulat-bulatkan doh dan setiap satu doh beratnya 20gm...boleh tengok dekat gambar..:))







Krim Kastard
Bahan-bahan:-
-*3/4 cawan tepung kastard
-*1 cawan susu segar
-*1 cawan susu cair
-*1/2 cawan air
-*5 - 6 sdb gula
-*1/4 sdt garam halus


Cara-cara:-
-Satukan semua bahan-bahan krim dan kacau hingga semua bahan mesra...masak atas api yang sederhana...sentiasa kacau adunan untuk elakkan adunan berketul...bila adunan mula memekat...tutup api dan alihkan periuk...teruskan mengacau hingga adunan nampak pekat dan licin...setelah itu, masukkan dalam piping bag yang ada nozel bintang (tak guna nozel pun tak apa)...rehatkan sekejap...lepas itu pipe kan dalam tart shell tadi dan susun buah-buahan yang di sukai...sejukkan sebelum menghidang.

NOTA..kalau adunan krim kastard terlalu pekat...tambahkan air panas sedikit demi sedikit dan mix adunan.






Tart Nenas Gulung yang gebu-gebassss dan Biskut Semperit Chocolate Chips yang kiut miut juga ditempah oleh Pn Ct sebagai bauh tangan kepada tetamu...(^^,)*



Tart Nenas Gulung



Semperit Choc Chips



Untuk resepi biskut...lalink-lalink semua klik dekat link ye...rasa macam dah panjang sangat N3 nie...puas pulak dok skroll mouse kan...mmmuuuaahhh...sayang u olls...hihi (^^,)*



SELAMAT MENCUBA (^_^)*





1 comment:

  1. salam ramadam
    nak tanya klu kukis buat goodies tu masukkan dalam bekas apa nak bagi tahan lama..berapa lama kukis boleh bertahan ek..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...