Pages

Thursday, 11 April 2013

Maggi Goreng Basah

Assalamualaikum...


Selamat pagi dan salam semanis madu..semoga hari ini seceria sang mentari yang bersinar...dan doa sri agar segala urusan kita berjalan lancar dan dipermudahkan oleh Nya...amin.






Sarapan sri pagi nie...maggi goreng basah...menu yang paling cepat nak dimasak dan bahan-bahan main campak jer apa yang ada dalam peti ais tue...hihihi.(^^,)*
Hari nie tak leh nak taip jela-jela...jom kita tengok resepi..kot ada yang teringin nak buat petang nanti...bolehlah cuba...maggi goreng sempoi2 jer nie..(^^,)*






Bahan-bahan:-
-*2 pek maggi
(panaskan air hingga mendidih...masukkan kepingan maggi dan biar hingga maggi masak...jangan biar sampai terlalu kembang ye puan-puan...nanti tak sedap rasanya...biar agak kenyal-kenyal gitew...kemudian toskan dan ketepikan)

-*100 gm isi ayam - potong kecil
-*sawi
-*tauge
-*1 labu bawang besar - hiris nipis
-*1 ulas bawang putih - ketuk
-*secubit garam
(lauk-lauk lain kalau nak boleh letak ye...sri letak ikut apa yang ada dalam peti ais je..hihi)

Bahan Rencah:-
-*3@4 sdb cili kisar
-*1 1/2 sdb kicap manis
-*1 1/2 sdb kicap masin
-*1 sdb sos tiram
-*2 sdb sos cili
-*secubit cukup rasa
-*1/3 cawan air





Cara-cara:-
-Satukan bahan rencah dan kacau bagi sebati...ketepikan.
-Panaskan minyak...tumis bawang besar dan bawang putih hingga berbau wangi dan masukkan bahan rencah tadi serta garam...masak selama 5 minit.
-Masukkan isi ayam dan biar hingga isi ayam masak dan masukkan sawi serta tauge...kacau rata dan masukkan maggi yang telah direbus tadi...kacau hingga semua bercampur mesra...(jangan masak terlalu lama...nanti jadi kering...kurang sedap) ...tutup api.






Jus lemon kesukaan saya...boleh buangkan lemak-lemak yang berlebihan...hihi (^_______^)*...ambil sebiji lemon...perahkan jusnya...tambah 800ml air dan juga letak air gula (ikut selera nak manis mana)...kemudian tambah ais kiub sikit...nyaman tekak.



SELAMAT MENCUBA(^_^)*




6 comments:

  1. mintk sepinggan maggi goreng tuh..

    ReplyDelete
  2. Hihihi...blh...meh la amik..(^^,)*

    ReplyDelete
  3. Sedapnya mee goreng basah... fav anak2 ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue kak amie...kalau goreng basah2 camnie laju jer habis...kalau kering xberapa nak jalan...:)

      Delete
  4. assalamualaikum..ada org tak ni..zila dtg lapor diri ni member 183..sedap goreng gini..zila pun suka..selalu zila guna vits mee je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm...ada org...jemputlah masuk...tuan umah baru blik dr bcuti panjang...
      hihihi...betul...goreng cenggini xjemu makan...en suami mkn pun dah tak nampak kita lalu belakang...:) :))))

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...