Pages

Monday 20 February 2012

Donut Mayo

Assalamualaikum...

Selamat petang dan salam ceria buat semua teman-teman...sri nak minta maaf kepada pengunjung-pengunjung blog sri kerana tak ada N3 baru yang sri post kan...ada masalah teknikal sikit yang tak dapat nak di elakkan...

 Hari nie sri nak kongsikan resepi donut yang memang sesuai untuk sarapan ataupun untuk minum petang...ni N3 tertunda ye sebab sri buat donut nie untuk sarapan Mr Suami sebelum dia bertolak ke Johor Baharu minggu lepas untuk bertugas di sana...donut nie kesukaan suami sri...jom kita godek-godek resepi untuk minum petang nanti.






Resepi nie sri dapat dari blog kak ita...tapi yang nie sri dah derhaka sikit ikut selera tekak sri...maaf ye kak ita...apa-apa pun memang lembut dan gebu gebaz donut nie...hehehe...sri ikut petua yang kak ita bagi.









Bahan-bahan:-
-*360gm @ 3 cawan tepung gandum
-*3 sdb mayonis
-*2 sdb marjerin
-*1 sdb susu tepung
-*3 sdb gula pasir
-*1 1/2 sdt yis kering/mauripan
-*1 biji telur - dipukul sedikit
-*100ml air suam






Cara-cara:-
-Campurkan semua bahan-bahan diatas kecuali telur dan air suam...kemudian gaul adunan dengan hujung jari hingga jadi macam serbuk roti.
-Selepas itu, buat lubang di tengah dan masukkan telur dan gaul sebati...bila adunan dah sebati masukkan air suam dan uli hingga adunan menjadi elastik dan lembut...masukkan adunan yang telah menjadi doh ke dalam plastik (sri guna plastik yang kita isi lauk tue) dan ramas doh selama 5 - 10 minit.
-Keluarkan doh tadi dan uli lagi...kemudian, wrap kan doh dan simpan lebih kurang 20 -30 minit.
-Setelah itu,kita tumbuk-tumbuk kan sedikit doh tadi untuk keluarkan angin...bulat-bulatkan doh tadi ikut size yang kita suka dan buat lubang ditengah...kalau nak guna acuan pun boleh..sri bulat-bulatkan aje sebab takut lambat pula Mr Suami nanti nak sarap.
-Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan...hias dengan gula icing atau choc pun boleh.






Bagi yang nak buat makanan sejuk beku pun boleh...bila nak makan boleh terus goreng jer...cara-caranya, masukkan donut kedalam minyak...bila donut dah timbul...alih-alihkan dia dan angkat...biar sejuk baru pek.


SELAMAT MENCUBA :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...