Pages

Wednesday 21 December 2011

aYAm maSAk LeMAk

Assalamualaikum...
Selamat pagi dan salam ceria buat semua teman-teman...Alhamdulillah...masih lagi diberi peluang untuk melihat dunia dan menikmati nikmat dari Nya hari nie...semoga segala urusan untuk hari nie dipermudahkan...dah bercadang-cadang nak masak apa ke hari nie...kalau belum...boleh lah cuba resepi yang sri nak kongsikan hari nie...hehehe...promo nampak :))..






Resepi Ayam Masak Lemak nie memang sesuai untuk semua sebab tak pedas walaupun sri ada masukkan cili...nak buat pedas-pedas nanti kesian pulak kat comel-comel yang ada kat rumah...kalau ikut tekak sri nie memang nak yang pedas-pedas jer...sebab tue kena ada sambal belacan...baru best :)).






Bahan-bahan:-
-*1 ekor ayam - potong kecil
-*2 biji kentang - belah 4
-*10 ulas bawang merah
-*5 ulas bawang putih
-*5 biji cili padi
-*1 inci halia
-*1 inci kunyit hidup
-*2 batang serai - di titik
-*1 cawan santan
-*1 cawan air
-*garam
-*serbuk perasa






Cara-cara:-
-Goreng bawang merah, bawang putih dan cili padi dalam 2 minit dan ketepikan...biarkan sekejap.
-Lepas itu, kisar halus bahan-bahan goreng tadi bersama-sama dengan halia dan kunyit hidup.
-Satukan bahan-bahan kisar dengan ayam, kentang, santan, air, serai, garam dan serbuk perasa didalam periuk dan masak atas api yang sederhana...pastikan sentiasa dikacau.
-Untuk masakan nie...kena kacau sampai pecah minyak...baru nampak cantik ayam masak lemak...kalau ganti dengan daging pun sama juga...kena kacau sampai pecah minyak...tapi kalau nak ganti dengan ikan tak boleh sampai pecah minyak...nanti tak sedap rasanya.






SELAMAT MENCUBA :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...