Pages

Wednesday 9 November 2011

nASi huJAn pAnAs bERyoGUrt

Assalamualaikum....
Selamat pagi dan salam sejahtera...dah berkira-kira nak masak apa ke untuk menu tengahari nie atau masih lagi mencari dan membelek-belek resepi...kadang2 pening juga bila memikirkan nak masak apa...sri pun selalu juga dalam situasi macam nie...menu hari nie sri nak kongsikan hidangan nasi...senang jer nak memasak nasi nie... :))






Bahan-bahan:-
-*1 - 1 1/2  kg beras basmathi
-*3 sdb marjerin

-*Bahan Tumis :
***1/2 labu bawang besar & 2 inci halia (di hiris nipis)
***bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga & kulit kayu manis
***daun pandan (simpul)

-*Bahan Kisar :
***1 labu bawang besar
***2 ulas bawang putih
***2 inci halia

-*2 sdb rempah nasi (sri beli dkt kedai mamak...kalau tak ada, blh buat campuran sendiri...1/2 sdt serbuk kulit kayu manis, 1/2 sdt serbuk jintan manis, 1/2 sdt serbuk jintan putih & 1/2 sdt serbuk lada sulah...ataupun blh jer kalau nak guna apa2 rempah nasi yang readymade nya)
-*2 sdb sos cili
-*1/2 cawan plain yogurt
-*1 kiub pati lembu
-*1 cawan santan
-*garam
-*daun ketumbar
-*pewarna






Cara-cara:-
-Cairkan marjerin dan masukkan bahan tumis...kacau hingga layu.
-Masukkan bahan2 yang telah di kisar dan sedikit air...masak hingga naik bau dan tuangkan rempah nasi yang telah di bancuh...kacau lagi.
-Masukkan sos cili, kiub pati lembu dan air...untuk sukatan air kena lebih satu sukatan dari sukatan beras...sri guna 5 tin susu kecil beras dan sri masukkan 6 tin susu kecil air...kalaau sukatan guna cawan kena lebihkan 1 cawan...macam tue juga kalau guna bekas lain untuk sukat beras.
-Tutup periuk nasi...bila air dah mendidih baru masukkan beras, garam, santan dan yogurt...kacau sebati dan tutup periuk.
-Bila dah masak...kacau nasi tadi dan buatkan beberapa lubang hingga ke dasar periuk dan titiskan beberapa pewarna ke dalam lubang tadi...biarkan dan tabur dengan daun ketumbar...tutup periuk dan biar dalam 5 minit.
-Selepas itu kacau nasi tadi.







Nasi hujan panas beryogurt nie sesuai di makan dengan ayam atau daging masak rose, acar timun dan lobak serta air asam bagi yang suka pedas...memang terangkat habis lah...


SELAMAT MENCUBA :)





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...