Pages

Friday 11 November 2011

nASi aIr aka mOOi sUp

Assalamualaikum...
Salam pagi Jumaat...semoga semua kerja yang di lakukan hari nie mendapat keberkatan dari Nya...yang pasti ramai yang mengambil kesempatan mengikat tali pertunangan ataupun melafazkan akad sebagai suami isteri sempena tarikh 11.11.11...sri ucapkan tahniah dan semoga segalanya berjalan dengan lancar...

Hari nie sri nak kongsi resepi sarapan yang mudah dan ringkas...senang jer nak sediakan nya...ada yang panggil nasi air...kalau sebelah utara nie orang panggil mooi sup...sri kalau nak makan mooi sup nie sri suka lengkap semua bahan-bahan yang memang wajib ada...baru best masa nak menikmatinya...:)))






Bahan-bahan:-
-*1/2 kg daging / 1/2 ekor ayam
-*1 kiub pati lembu
-*1 1/2 cawan beras
-*1500 ml air
-*garam

-*Bahan Hiasan:-
***4 biji telur masin - di rebus dan di potong 2
***ikan bilis - di goreng garing
***lobak masin - didadu
***2 biji limau nipis
***daun sup
***daun bawang

-*Bahan sambal:-
***10 biji cili padi
***1 1/2 biji jus limau nipis
***1 sdt cuka makan
***2sdt kicap manis
***1sdt kicap masin






Cara-cara:-
-Rebus daging hingga empuk dan potong nipis-nipis (kalau ayam - carik-carik kan isi nya)...semasa merebus daging masukkan kiub pati lembu dan garam...air rebusan daging akan di jadikan sup untuk makan dengan mooi.
-Rebus beras dengan air hingga lembut...jangan masak beras hingga hancur tapi biarkan masih ada nampak lagi bentuk lagi cuma lembik dari biasa...kalau hancur nanti jadi macam bubur lambuk lak.masukkan juga 1 sdt garam semasa merebus beras tadi.
-Untuk sambal kicap...kisar semua bahan tadi.




Cara-cara Menghidang:-
***Sendukkan nasi kedalam mangkuk dan sedikit sup menutupi nasi dan masukkan bahan hiasan yang telah siap di sediakan tadi.
Hidangan nie sesuai juga untuk makan tengahari ataupun malam...kalau demam memang  sri suka makan mooi sup nie sebab boleh rangsang deria rasa...bila demam nie mulut pun payau semacam jer...dalam mooi sup nie kan macam-macam bahan ada...memang ada selera sikit kalau nak makan pun.






SELAMAT MENCUBA :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...