Pages

Friday 25 November 2011

zEBra bUTtEr cUp cAKe

Assalamualaikum...
Dah banyak hari sri tak update blog nie...sibuk sikit minggu nie...bila dah mula cuti sekolah dan musim orang kahwin nie...jadual memang padat sikit...banyak keje yang nak kena buat...hari nie sri nak kongsi resepi butter cup cake...kebetulan pula jiran bagi buah kelapa muda atau orang utara sebut nyioq muda...memang syiok la makan dengan butter cup cake yang panas-panas lagi...






Sebenarnya nie resepi butter cup cake tapi saja sri letak nama zebra butter cup cake sebab masa sri keluarkan cup cake dari oven...adik sri yang bongsu kata "nampak macam belang zebra la"...:))) penyediaan untuk buat butter cup cake nie pun tak la rumit...mudah jer...







Bahan-bahan:-
-*1 cawan marjerin / butter
-*1 cawan gula
-*3 biji telur
-*2 cawan tepung gandum
-*2 sdt baking powder
-*1 sdt soda bikarbonat
-*1 sdt esen vanila
-*1 sdt choc emulco






Cara-cara:-
-Putar marjerin / butter dengan gula hingga kembang dan putih.
-Masukkan telur satu persatu dan putar lagi hingga benar-benar kembang...masukkan esen vanila.
-Masukkan tepung yang diayak bersama baking powder dan soda bikarbonat sedikit demi sedikit dan terus gaul hingga sebati.
-Ambil 1 sudu besar adunan tadi dan campurkan dengan choc emulco dan masukkan dalam piping beg...yang ini untuk buat deco atas cake.
-Masukkan adunan 3/4 dalam acuan dan ambil adunan yang ditambah dengan choc emulco dan buat 3 garisan memanjang di atas adunan...kemudian lorek atau celorengkan aje ikut kreativiti masing2 menggunakan lidi.
-Bakar pada suhu 170 c selama 20 minit...sri guna api atas bawah.







Ini lah rupa setelah keluar dari oven...memang semerbak lah bau dia...gebuss sangat...hehehe perasan jap...sekejap jer dah selesai...kalau nak buat perisa lain atau nak tambah kekacang pun boleh juga.







SELAMAT MENCUBA :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...